Alla inlägg under oktober 2011

Av Katja - 30 oktober 2011 17:46

Så nu har helgen kommit till sin ända och det är söndag kväll.. Mycket har hänt under veckan men samtidigt känns det som man inget fått gjort.

Man har ju jobbat en del och stått i och haft några lediga dagar.

Denna vecka så har jag varit iväg och Ridigt På Totte. Vilken trevlig herr detta är att rida. Sådan framåt bjudning han har. Och känns som en utmaning att rida han. Både torsdagen och Söndagen så red jag han på volten och hade lite lösgöring och tempo växlingar med han. Lite måste man sätta emot enligt han men aa funkade inte med denna tant på ryggen. Attans.. Det brukar betyda efter ridpasset Nöjd häst = nöjd ryttare.. Så med andra ord det har gått bra både för mig och Ida med ridning. Man känner i kroppen att man har väckt vissa muskler som varit sovandes.  

 Sen så har även denna vecka hundarna fått följa med till stallet även Lilla Tyra. Det var en upplevelse att se vad det var för stora varelser. Men det gick så himla bra. 

Kissandet och bajsandet tränar vi på än. Nätterna fungerar jätte bra och Tyra sover hela nätterna. Vaknar allt mellan 6.30-7.30 så där lagom även för matte HIHI

Hon lär sig fort av de andra hundarna hur hon skall anpassa sig och var man kommer ut och vart man skall gå när det är dags för promenaden. Mat tiderna fungerar kanon bra och lillen växer bra tycker jag. På dessa två veckor så har hon gått upp från 1200 gr till 1550 gr.. Men som sagt hon skall ju växa så hon anpassar sig till sin kropp. Då Tyra är en liten liten dam. Men mycket go i. Och bestämdhet.

Tindra tror mellanåt att hon är hennes mamma och försöker uppfostra henne och lockar henne gärna till sig att sova med henne men sen så blir TIndra lite bestämd på annat vis ochså och tycker att man kanske ska sätta på lilla Tyra.. Hmmm men denna trio fungerar kanon bra tillsammans.

Tindra var i helgen med Ida till Idas pappa och det hade gått jätte bra. Idag när jag skulle hämta hem dem så när Ida satt Tindra in i bilen så märkte hon inte först vem som var i bilen tills jag började prata och hon hörde min röst. Jösses vilken sång det vart från Tindra och jag var tvungen att stanna vid macken och hälsa på henne så hon kunde bli lugnare. Saknat mamma ju. Sötaste.

Vilja lilla har varit som en liten klisterlapp på mamma under helgen och vi har bara myst i soffan och tittat filmer. Stängt av telefonen och bara varit utan att stressa åt något håll. Så Himla skönt. Sen har vi varit på promenad med Vilja och den Lille Tyra. Man märker på Vilja att hon vill ha en spring kompis att springa med och har Popcorn i benen.

Just nu väntar jag bara att VIlja skall börja Löpa då det börjar bli dags för det snart..

Så helgen har varit ganska tyst och jag har inte gjort någonting mer än att grattat min mamma som fyllde år. Varit till Nynäs en sväng då det var marknad men annars bara varit hemma. Just nu väntar jag på att min moster och farbror kommer med bella så hon får träffa oss och hundarna för att jag skall passa henne om en vecka då moster skall åka till Finland på bröllop.

Så om en vecka är det full rulle med Dp.n hemma hos mig.. Yeiii roligt. Blir en hel del träning med Keke vilja och Tindra och Lilla Tyra även..


Nu skall jag sätta på lite kaffe och så!!


Ha en trevlig kväll alla Puss och Kram!!


 

Av Katja - 25 oktober 2011 21:18

Bus med Angel!


Idag har det varit en ganska Seg dag för mig. Det började med Klockan 5 på morgonen att Vilja ville inte sova  i sin Bur. Med andra ord Dp:na var ganska så billiga på morgonen. Så det var bara kliva upp och ta ut hundarna. Så var det bra med det. Vad gör matte jo hon sätter på kaffe och tar sig en kopp och kommer inte ihåg att kanske borde vara på fastande mage för skulle ta prover så igen blir detta påskjutet en dag igen. Fy matte..

Men sen börjar tröttheten krypa hos matte vid åtta så lägger sig på soffan med Pinchrarna vid sig och slocknar en stund och efter man vaknar så känns det som jag druckit en 75..

Vid 10 tiden så kommer Karro på besök med Angel och Tyra får träffa en Pomme flicka och Busa med. Underbart då de jagar varandra en hel del och busar. Så himla bra för Tyra att få träffa andra och busa med än bara Tindra och vilja.

               

Idag så var matte i Grizzly och handlade igen och kom hem med Lite tuggisar som tjejerna fick. Det var uppskattat av alla. Lilla Tyra tyckte det var mumsigt. Och Vilja bara älskar dessa.. Tindra är mer den som vill gömma dem efter ett tag.

I Grizly så köpte jag en glups skål till Viljas mamma Astrid och en till Jaanas nykomling Milla köpte jag en till ochså.

Imorgon så är det nya äventyr och det är att Åka med Matte till Jobbet.

På eftermiddagen vid hemgång så blir det att åka träna vid grustaget lite och sen även träna lite att stå på Trimbordet Igen för tjejerna.

Måste även se över kostymen jag köpt inför Stora stockholm så mamma får korta mina fin byxor. Måste bara bestämma mig vilka skor jag skall använda till denna byxa så det inte blir fel längd. Skall fota Lite olika outfit som jag kommer använda mig av nästa år.

Även till Ida måste vi se över kostym dress. Då det skall bli en del Junior handlings tävlingar med Tindra.

Något som Kommer bli jätte roligt att Följa då Tindras uppfödare Annika skall trimma till Ida och Hjälpa henne och att hon skall få testa olika hundar och så.

Härligt med Att få denna hjälp av Annika då jag tror att Mor och dotter träning kan bli en aning galet =)

Vill inget annat än att Ida skall lyckas inom hundsporten och de intressen hon har.


Nu skall jag titta lite Tv och ta ut hundarna på sista kiss rundan. Sen är det kudden för alla Här hemma!


Puss och kram till er alla!!


 

Nya raggisar inför skaffade för hundpromenader och kalla vinter kvällar!

Jag bara älskar raggisar!!!



Av Katja - 24 oktober 2011 22:19

Nya tag till December!


Och så var det dags att se till att börja trimma till hundarna inför December och Utställningen Stora stockholm. Så nu har jag lagt upp ett schema som jag skall följa med hundarna och sen även att se till att utfodringen fungerar bra för Hundarna då vilja har en tendens att lägga på sig lite.

Så jag har införskaffat en ny skål till henne som skall hjälpa att hon inte kastar i sig maten och att ta det en aning lugnare.  

Nu har jag även testat att bara ge henne färskfoder för att se om det hjälper att se om det är spannmålet som gör henne rundare men så är det inte utan hon är bara en hund som lägger gärna på sig extra gram. Så gäller vara ganska noga med utfodringen på henne och se till att hon får röra på sig rätt.

Så idag var vi till Grustaget med Vilja och Tindra. Kalas roligt tyckte tjejerna som sprang precis överallt. Tom med Jag som Matte gick ner för grustaget några gånger för att få min motion som jag behöver. Men nu börjar det gå bättre för mig och flåsar inte längre som nån skulle ta kål på mig. Så flåset har man fått upp en aning. Känns bra med det .. Tror även att Tindra och vilja tyckte det var roligt att matte kastar sig ner för slänten ochså. Även Carro och Ellinor var ochså med och hade Angel med sig. Duktiga Lilla tös som ochså sprang upp och ner för slänten.

Idag fungerade även inkallningen jätte bra fast Tjejerna vittrade en aning nånting.

Lilla Tyra fick stanna hemma med Ida då hon är för liten att följa med och springa runt i ett grustag.  Men vi har tränat att gå i koppel och det fungerar så himla bra. Idag var vi upp till Svärföräldrarna och hälsade på för första gången. Det var spännande. Att gå i koppel är en konst för lilla Tyra men sköter sig så himla bra. När vi skulle hem så sprang Matte och Lilla Tyra sprang efter och var kanon duktig på att följa efter. Men roligaste var att få komma hem till Vilja och Tindra.

Idag så har Tyra även varit en knasboll och kastat runt Löv som kommit in i hallen och tyckt att de är jätte roliga leka och smula med.

Imorgon Blir det Lite foto om vädret tillåter. Skall försöka ta en grupp bild på tjejerna i löv hög. Skall ta hem lite löv och göra en liten hemma studio på baksidan då det finns så himla bra ljus där och Mjukt ljus =)

Men som sagt gäller att få dem att stanna kvar och ta bild.

Morgon dagens bestyr för mig med andra ord.


Imorgon skall även jag försöka komma till provtagning som jag försökt med nu i några dagar. Men minnet är kort .

Med min vikt så har det väl inte hänt så himla mycket med än att det går neråt och även visar sig i centimeter. Ganska bra.

Start i Cm va 137cm runt midjan och Nu är det 93 cm runt midjan..så - 44 cm mindre runt midjan och - 45 kg mindre i vågen. Och jag orkar på ett helt annant vis. Men det är ingen höjdare med maten. Förbannad på alla kläder och Byxor. Ingen vinterjacka har jag hittat än =(

Kanske borde kolla lite mer efter en jacka men aaa..

Något som är nytt är att jag har varit hos Pernille och fått provrida hennes häst Totte. En helt underbar Häst att rida. En utmaning som jag har fått träningsvärk av och ont i rumpan.. Men det kanske skall vara så att man känner att man har gjort nån nytta.

Men jag saknar ridningen och dess utmaningar som den har att ge och som alla vet så älskar jag western ridning.. Så några dagar i veckan så skall jag få komma ut och få rida. Behöver en avstickare mellan varven och bara glömma vardagen och dess stress med arbete och diverse saker.

Att djur kan ge den effekten är helt underbart. Att ha mina Dp:n och få mysa med kitty mellan varven och få rida är fantastiskt.

Lilla Kitty bor Ju hos Kimmo och sofie då hon utbildas av Sofie till Terapi hund. Och det fungerar jätte bra för dem. Men under veckorna så är Kitty hos oss då Sofie och Kimmo Jobbar. Så man får lite leonberger mys..

Snart är det dags för mig att ta hand om några Dp:n till i en vecka. Mina favorit killar kommer Gustav och Keke..

Full rulle och Livat i luckan blir det =)

Så nu är det Kudden för skall upp tidigt och ta lite prover och göra några ärenden innan det är dags att Jobba Lite!!!

Härligt besök imorgon av sötnöten Natalie.W somkommer ochså Imorgon =)


Carpe Diem!

Min Lilla Trio av prinsessor! 


Av Katja - 23 oktober 2011 23:56

En Nykomling i Familjen!


Så där ja nu har vi äntligen fått hem våran Lilla Dvärgpincher tik Tyra som är Nio veckor nu. Tyras namn i sin helhet är:

Geishas Quality Touch of Bell. Tyra är på foder hos oss och ägs av Annika Ekblom Appelberg (Kirock´s kennel ). Annika är en helt underbar uppfödare till Dp.n som jag fått lära känna och nu har jag fått äran till en hund till av henne att få ha i våran familj och sen kunna ställa henne på Utställningar och så =)

Tyra är en lite busig tjej med Glimten I Ögat och har charmat alla i sin väg. Hon har en mentalitet som är helt outstanding (Underbar) . Tyra älskar barnen och barnen älskar henne. Tyra har lärt sig att sova i buren om nätterna och finner sin trygghet i den att sova.

Första nätterna fick Tyra sova inne i vårat sovrum fast i canvad väskan. Och det har fungerat så utmärkt.

Det händer en del olyckor inne men Tyra är jätte duktig att komma ut och kissa och göra sina behov.

Mitt första kontakt med Tyra var när hon var fem veckor gammal och det vara bara kärlek på en gång till denna lIlla Tös =)  

När Tyra kom till oss så Vägde hon 1200 gram och Idag en vecka senare så väger hon 1410 gram. Så härligt att se att hon mår bra och går upp I vikt.

Vilja och Tindra här hemma vart lite frågande vad är det mamma har tagit hem men så här efteråt så fungerar allt helt perfekt i våran Lilla flock här hemma. Tindra försöker vara en lite mamma till Tyra och uppfostrar henne och Vilja är den som leker och busar och visar hur man gör olika Hyss.. Kan bara skratta när de sätter igång med sitt lekande och busande!

 

Tyra har anpassat sig så Himla bra med allt och alla!

Och det som känns så Himla bra är att Kunna ha en bra relation till Annika och att få en bra stöda av henne som Uppfödare och som en nyfunnen Vän.

Skall bli kul och se när Annika och jag skall på utställningar och så hur det kommer att gå för denna Lilla dam.

 

Idag så hade jag alla hundarna med till stallet och det gick kanon bra. Tindra och Vilja satt Kopplade vid baddocken och tittade på medans Ida red och så. Lilla Tyra satt i famnen på Johanna och gnällde lite då det var ganska kallt så det var tur att vi hade med oss en fleece filt som Johannan fick linda Tyra i. Mys vart det =)

Jag skall försöka uppdatera Min blogg så mycket som Möjligt..

Har Lite bilder på lager och har lite att berätta På lager.. Men det får bli en annan dag då nu skall jag sova!


Natti natt alla!


 

Av Katja - 15 oktober 2011 00:00

Just nu borde jag vara i djup sömn och sova då jag har en härlig tripp framför mig med några vänner på Lördagen..Kan bara tala om att är så himla förväntansfull just nu och längtar att dessa timmar skall gå fortare än vad de gör..

Veckan har gått ganska sakta tycker jag men det har hänt en del ochså. Som att jag har stickat en hel del tröjor till hundarna och även gjort några beställningströjor.. Gör typ en tröja per dag.. Ganska bra.. Nu vill jag bara ha mer garn och olika färger så har man nåt att göra hela hösten och vintern. Just nu skulle jag vilja även lära mig raggsockor då jag älskar att ha raggsockor på mig själv och hellst i många olika färger ochså.. Så får nog passa på att fråga mamma eller kolla en enkel beskrivning till ett par raggisar..Det är hälen som jag har problem med. Resten kan jag..

Vilja och Tindra älskar sina ylle tröjor de dagarna det är rått yte..

Själv måste jag ochså hitta en vinter jacka. Men har ingen lust att kasta ut tusen lappar på en jacka till vintern som jag inte kan ha nästa vinter..Usch för detta med kläder.. Svårt i alla lägen även som kraftig eller smal..

Jahaja Lite träning då med Hundarna har det varit igår och både vilja och Tindra tyckte att det var kul att få komma upp på trimbordet..  

Vilja som har tyckt att det varit en aning läskigt ett tag tycker att det är kul då hon vet att det ligger en belöning på bordet när hon väl kommer upp på den samma sak gäller Tindra. Men Tindra gillar mer föremål att stå få titta på och få den efter är roligare enligt Tindra men hon gillar även belöningen godis..


 

Inför Nästa år så blir en del träning för Tindra och Vilja inför utställningarna. Då Sofie Kommer att satsa på en egen Hund och att Ida skall satsa på handling. Så det blir att byta medborgar skap för Idas skull. Så efter nyår KOmmer man vara svensk medborgare.. He he det trodde jag aldrig om mig själv.. Men vad gör man inte för sina barn och deras intressen =)


Sen har ju fotocirkeln satt igång igen och denna gång har även Ida gått med i den och lära sig att Fota en del. Kul tycker jag.. Så Ida och jag var ute och tränade lite på inställningar och så. Jag fastnade för höstens alla vackra färger..


 


Så snart är det dags för olika foto sessioner med höstens färger och fina modeller..

Men först startar vi ett litet äventyr imorgon med roligt inslag och så väntat.. Sen till senare på eftermiddagen kommer några trevliga vänner på Middag till oss.. Såå Roligt..


Berättar vid mitt  nästa blogg om trippen och lördags äventyret och middagen..

Nästa vecka på Torsdag Hoppas jag på att många tjejer vill komma på klädparty hemma hos mig och köpa kläder..


Nu är det dejt med kudden som gäller för mig skall ju upp klockan sju..


Puss och kram alla!!!


Carpe Diem!

Av Katja - 10 oktober 2011 22:47

Jahaja då satt man här igen då och skall skriva lite. Har ju inte kunnat uppdatera sidan då min data har varit så elak mot mig och inte fungerat som den skall så då har jag inte heller skrivit någonting.

Men nu är den igång igen för nya äventyr med mig och mina bilder, hundar, ja och mycket mer.

I helgen som var så var jag och min lille son Simon på Folkrace På eneby banan i Nynäshamn. Det blev en hel del bilder tagna den dagen. Men det var såå kallt. Så tom jag knackade tänder och ville bara till något varmare. Stog tyvärr inte ut med det kalla och blåsten så åkte därifrån Innan finalerna började. Så det blev att Åka till Ph för att äta med Simon och min vän Henke.

Det var ganska skönt att komma till värmen men på pizzerian så hade de ytterdörren öppen vilket kändes helt galet kallt.

Men men jag fick i mig lite mat och sen var det dags att åka hem. Denna lördag var en trevlig dag på folkrace och träffa lite folk som man inte träffat på ett tag igeN. Alltid lika roligt och att det uppskattas att jag tar bilder.

Denna vecka som varit har ochså varit en hel del skogspromenader. Kanon skönt har det varit och det känns i magen på mig att jag är ute och rör på mig. Då mina tarmar har en tendens att stanna till mellan varven.

IBS inget att leka med då den sjukdomen sätter igång så har man en tarm som går på Högvarv istället.


Denna vecka har hundarna fått träning i skogen att vara nära matte och att vi har lekt lite kurragömma med dem. Och de stor trivs med det.

De närmaste dagarna som kommer hoppas jag att de skall gå undan då jag verkligen ser fram emot helgen och allt vad den har att erbjuda. En sak är säker att den blir inte tråkig på något vis..

Det är en hemlighet ännu men skriver om det sedan hur och vad det har varit.

Nu har även foto kursen startat igen och denna gång så vill jag att Min dotter Ida skall vara med på denna Kurs..Alltid kul med fler i familjen som intresserar sig för fotografering.. Och även vara som modell till mig när jag fotar.


Skall ut och fota en session någon dag här nu.. Har kommit på flera ider som jag vill fota.. Har även miljöerna klara.. Måste bara fixa kläderna och lite annat så att det skall bli så perfekt som möjligt..

Älskar olika foto utmaningar. På lördag blir det en sådan...


Vikten och min op har jag inte så mycket att skriva om just nu mer än att jag mår illa nästan dagligen och känns som man skall gå svimma stup i kvarten..Så anser att allt är inte som det ska och nu har jag testat i flera dagar att äta verkligen den mängden jag ska men det får mig att bara ligga på soffan som en död fisk. Och jag känner att mitt humör är ganska så gungig just nu men jag är inte llika arg.

Försöker få i mig vätska men usch fixar inte den rätta mängden som 2 liter om dagen.. Idag känner jag mig som en uppblåst ballong. Åt ett grönt äpple vilket jag borde ha låtit bli  

Idag fick jag höra en del saker som jag inte vart ens förvånad över.. Fy säger jag bara om vissa vuxna människor. Att de inte skäms med det de håller på med. 

Vissa saker är bara inte okej..

Nä nu blir det nog bingen för mig för känner att febern är på väg tillbaka. =(


Carpe Diem!!


 

Av Katja - 5 oktober 2011 23:04

Jahaja det är onsdag kväll nästan Midnatt och jag skall blogga som vanligt alltid på natten.. Som ikväll så kanjag inte sova igen.. Hatar dessa kvällar då jag bara inte kan krypa i sängen och Blunda. Jag hör att det byggs timmer stockar här och där.. Just nu så lyssnar jag på hur klockan tickar framåt.

Under senaste dagarna så har det varit jobb och ännu mer Jobb.. Men trivs med mitt arbete och allt som det innebär.

Jag har minskat lite i timmarna men samtidigt så behövs det ochså.

Sista tiden har blivit en stick period igen på att sticka tröjor till Hundarna och att jag har fått beställningar även på tröjor.

Bara roligt att kunna sticka även till andra. Nåt jag önskade just nu är att jag skulle vilja lära mig att sticka raggsockor..

Men måste nog göra en beställning på det istället =) eller kanske kolla med henne i garnbutiken om beskrivning eller att hon kanske kan visa mig. Annars får jag gå till mamma eller nåt för det är nåt jag vill lära mig.. Det är bara  hälen jag behöver lära mig..

Har haft mammas och fasters hundar här några dagar så det har varit en full Dp power här hemma men det har varit roligt med dem ochså.

Både vilja och tindra vart jätte trötta efter alla de nadra åkte hem så de har sovit en hel del sens igår.

Idag har Vilja varit lite över aktiv men inte mer än vanligt.

Just nu så funderar jag över lite foto ider som jag vill få det till. Och på tisdag skall jag fota lite mystik och spänning =)

Skall bli riktigt roligt med det. Har några sessioner på G.

Lika så min kennel namn e klar för att sökas på. Och hoppas verkligen att den går genom.

Skall bli riktigt kul att kunna födda upp valpar senare i framtiden. Det händer ju en del Just nu när det gäller hundarna.

Sista utställningen för i år närmar sig med storm steg. Så imorgon är det träning igen med alla hundarna.


Jag själv då: Hur är det med mig? Njaa har inte kännt efter riktigt än då det har varit en hel del knas saker som hänt. Har inte kommit igång med ätandet och drickandet ordentligt och det märks om dagarna då jag går runt med yrsel och illamående. Ja det var verkligen ingen dans på rosor efter operationen. Skulle nån fråga mig om jag skulle göra det igen så skulle svaret vara NEJ ALDRIG.

Ja varje månad så har det hänt en hel del och jag blir mer och mer arg för alla kläder som går åt spillo för jag kan bara ha dem i kortare stunder sen är de för stora. Till vintern skall det bli kul och se vad som väntar mig och vilken jacka det blir att ta på sig eller köpa rent av.

Några byxor skall vi inte snacka om.. Har fått köpa nya och alla mina mjukisar är ju så stora att de kan man dra under armarna tom.

Hru skall detta sluta.. Och vad skall man skriva om hänget som blir över.. Ja den finns men trodde att det skulle vara värre. Men njaaa kanske får jag bukt med den med träning. Hoppas hoppas men skall på konsultation ang magen och brösten snart.

Ja vad vill man göra med dem? Ingen aning.. Magen ta bort överflödiga men brösten är ett suddigt dilemma.

Har även hittat en knöl på handen.. Svaraen ang den får jag 19 Oktober.. Och snart är det dags för ett års kontroll på ersta..

Så nu har jag nått 75 kg målet och 70 kg målet riktigt nära. Men där vill jag stanna men verkar vara omöjligt då kroppen är inte klar med min vikt än. Men under 70 kg känns som min identitet och personlighet försvinner.. Hjälp det vill jag inte..


Så nu har man bytt byxor med dottern ochså och det kändes jätte knasigt för mig..

Nä nu skall jag försöka se till att ta kudden och blunda några timmar.. Har lite att stå i imorgon!..


Ha det bra alla!

Puss och kram


    

Ovido - Quiz & Flashcards