Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Att få må bra

Av Katja - 23 januari 2012 23:06

Så där ja nu har helgen flytit förbi och jag det varit en aning tråkigt då Lilla Matilda har varit sjuk med feber som varit riktig berg och dalbana för henne. 39.7 som Högst och sen har den pendlat mellan 39.3- 37,3 men idag så har den hållt sig ca 36.6 men imorgon tisdag så får hon vara hemma så jag vet att hon har en feberfri dag. Och att jag skall ringa dock vårdcentralen då Matilda haft sina feber toppar fram och tillbaka så jag får veta att ingenting ligger lurt på henne. Då hon även varit på så himla dåligt humör sista tiden. Kanske en 9 års trots eller nåt men orolig som mamma som är så.

Men skönt att få svar och veta och att hon skall få må bra. Nu missade hon helgen hos sin pappa men det kommer fler helger med pappa.

I helgen så har det varit en ganska lugn thelg för min del. I lördags så var jag och hälsade på hos Malin i stallet då hon fått en ny häst på prov i 3 månader. En snäll arab kille på 9 år. Så himla fin och lugn liten kille. Så det blev att ta lite bilder och så fick ju jag då förstås träffa saela som jag bara Älskar och att vetskapen att hon skall stå kvar hos malin och dem gjorde ju att återseendet med saela vart kärt och inte vart mitt öga tort. Lille murvel djuret.  

Så Senare vart Malin och matte över på fika och vi bestämde för att träna på söndagen. Yeiiii känns så himla bra att man har kommit igång.

I söndags så blev det löp bandet 15 minuter med en fart på 6.0 och en lutning på 1.5 kändes väldigt bra. Efter en stund så  blev det att springa med en fart på 8.6 ca 3 minuter och sen sänka till 6.0 i 3 minuter och sen öka igen till 8.6 i 3 minuter..sen dämpa ner så man hade gått på löpbandet 15 minuter. Sen blev det att träna benen lite insidan och utsidan av låren och ovan och undersidan av låren. 5x10 på varje moment. Sen vart det dags för ro maskinen och dra med den 10 minuter. Tur att en kille sa till mig att sitta rakare med ryggen för annars skulle jag få ont i ryggen. Det tackar vi för.   

Sen blev det att gå på löpbandet igen och gå i 10 minuter i ett tempo av 6.0 och en lutning på 1.5 varav jag höjde lutningen till 3.0 efter halva tiden. Efter det så tog jag en kort vilopaus och hoppade lite hopprep ocjh efter det så jabbade jag med boxningshandskarna och sambon stog och höll emot. Så underbart att få slå lite som att slå av sig lite dålig energi. Om man nu bär på sånt men det gör vi väl alla..

Hmm bakade även kladdkaka då jag vart iväg till Malin stall och tog lite mer bilder på söndagen. Då hade även Ida varit iväg till finaste Totte Bus. Killen pigg som en jaaa.. Finns lite spring i benen när det finns snö..

Men dock så sköter sig Totte sig jätte fint när han rids och så.

Såå kladdkaka blev det för alla då jag känner att vi varit duktiga på alla håll och kanter.


Idag så har Matilda varit hemma från skolan ochså då febern inte gett med sig.Men nu ikväll så hade hon ingen mer feber så imorgon hoppas vi på feberfri dag och skola på onsdag.

Idag så har jag väntat på att Jag skall få samtal angående mitt nya jobb när jag skall på introdutions passen. Så jag tog m,ig friheten och åkte ut till Malin och vi tog en ridtur idag. Och idag red jag faktist Coffe och Malin tog Macke på första ridturen vid tyrved. Coffe var kanon duktig på alla vis men tyckte att jag skulle ha kall snö i nacken så han tog tag i alla gran grenar och skakade lite. Japp jag vart kall bus hörmsiii.. Men så fin häst att rida och lyhörd och lyssnade så himla fint. Ja lite arg var han på sin mamma malin som red macke. Men ack så söt denna häst är att visa sitt humör.

Så nog kan hästar tala om vad de vill och inte tycker om oss människor.  

Denna lilla människa satt ju på en annan ju och det tyckte Coffe inte om. Nåjaa trevligt var det allafall. Så dagen började en aning ledsamt attt jag fick samtal på morgonen som fick mig att bli en aning ledsen men sen efter jag varit hos malin och ridturen så mådde jag redan mycket bättre.

Sen var det hem och fixa med maten och äta middag och ta det lugnten stund för sen var det dags att åka till gymmet. Men idag blev det ett lite tuffare träning. Det blev löpbandet 20 minuter med 6.0 först i 5 minuter sen ökade jag lutningen till 2.5 och gick 5 minuter igen. Sen blev det att höja till 8.7 och jogga ca 3 minuter och sen sänka till 6.0 och gå 2 minuter höja till 8.7 och jogga 3 minuter sen gå sista tiden. Så det vart en uppvärmning för sen så tränade jag benen insidan utsidan ovansidan och undersidan. För sen kom malin och matte så Mlain och jag skulle ro och det blev att göra det i 20 minuter men en ganska bra takt. Med andra ord det började kännas i låren en aning. Great jag hade åstadkommit något med min träning idag. Så sen blev det att gå på löpbandet igen och köra liet till med andra ord 16 minuter. Och det blev att gå först sen jogga men varje gång jag joggade så satt jag lutningen på 3.5 och farten på 9.0 och kan bara säga att känner mig kanon duktig som gjort denna träning idag. Pulsen hamnade på ca 154 idag som max och det kändes kanon. Har lyckats att hitta en balansgång på träningen och kunna komma igång och må bra. Och det gör jag. Känns jätte bra på allavis och skall fortsätta samma takt. Sen får jag lägga in träningarna även med hundarna och så. Snart dags igen för utställningar och det känns ganska bra att kunna komma i form och orka bättre så jag inte flåsar som jag har gjort tidigare.

Så när vi kom hem från träningen så blev det en kopp te och knäcke macka. Och känns kanon bra förrutom att jag tror att jag fått en aning träningsvärk i höfterna =)


Ja just ja Hundarna har varit med mig till stallet och levt loppan och tyckt att det varit kanon kul. För Tyra har det blivit nytt intryck och hon har varit jätte bra med alla människor. Läskigt först men sen så bara flytit på och varit kanon bra. Tyra har fattat tycke för Matte =) Bara kul. Sen så har vi tränat på att ställa oss på bordet och andra fått titta i munnen och på tänderna. Så kanon bra och det bara flyter på. På onsdag blir det att åka träna lite ennan miljö med Tyra och få annat intryck av saker och ting. Sen skall vi till Totte Bus och träffa lite andra i stallet. Men i stallet så får man ha kläder på sig då det blir så himla kallt på betong golven så Tyra tycket att det är mysigt att matte tar med sig filt och lägger på golvet så man kan värma de små tassarna.  Smörjer även tassarna varje kväll på hundarna så de håller sig i fint skick och inte blir hårda och spricker.

Tyra har blivit jätte duktig på att tala om när hon är nödig men det händer olyckor vissa dagar men det är inte lätt i denna familj med så många runt om och så. Men vi tränar och lyckas ganska bra med toa träningen och olyckorna blir typ 1 gång var 3 :je dag knappt det.

Vilaj löper just nu så henne behöver man nog inte nämna så mycket om..Ha ha hon vill bara sätta på allt och bli påsatt av allt. Stackare inte lätt att Löpa och vara tik just nu.

Tindra har fått för sig att hon skall dra på egna äventyr när jag släpper henne lös så nu blir det att inskaffa löplina och börja träna lite i skogen på olika föremåls sök och så när vi hittar ett bra sätt att träna och vilken tid och så och hur hjälpen skall se ut och vem. Men det är ordnat på ett bra sätt bara sätta igång snart. Och sen så klart skall vi retuchera vikterna på tösarna snart så de är i fint skick inför utställningarna. Tyra skall ställas på några Inoff av uppfödaren Annika yeiii tackar vi för då jag inte tycker så mycket om valputställningar. Men skall bli kul och se vad detta år har att komma med och hur mycket vi skall ställa ut. Då jag känner att har lite att ta igen i år med lite diverse saker så måste tänka noga hur min kalendar skall bokas med saker så jag inte ta vatten över huvudet på mig själv. Så 2012 skall bli ett bra år! Tösarna Fick sätta sig på en silage bal då fossingarna vart lite kalla.    Tyra funderade en hel del i stallet vad som var vad och hur mycket  man kunde hitta på saker och det vart ju så roligt. Hästarna fick de inte träffa och de får inte ens springa ut i hagen alls. Det är regel nr 1 för hundarna att inte gå i hagarna eller springa närheten av dessa stora djur för det kan lä'tt hända en olycka fast hästen är snäll. Ja och så Tindra försökte hitta katten som hade för länge sen smitit ut. Så aj aj Tindra här får vi inte jaga katt. Regel nr 2 man låter katterna vara.     Och så Vilja lilla valpen kan man väl säga. Skall busa med allt och nosa på allt även om det sticks som silage..

 

Så det blev ett ganska långt blogg inlagg men men är ju inte här varje dag så.. Men gör mitt bästa för att uppdatera min blogg.

Imorgon är det dags för vägning och mätning för mig. Blir intressant då jag kommit igång med maten bättre och att jag tränar.

Så med detta säger jag Godnatt till alla!

Va rädda om er och ha en bra Tisdag!


Kramisar Katja

 
 
Ingen bild

Peter

24 januari 2012 08:44

Starkt jobbat på gymmet och grym morsa måste jag säga.

 
Ingen bild

Carina

24 januari 2012 22:41

Hejsan!
Måste fråga dig vart hittar du all styrka människa? Beundrar dig det du skriver om dig själv och de arbetet du lägger ner.
Jag som knappt orkar ta ut mina sopor eller städa eller laga mat.Vad motiverar dig? Kan inte du skriva om det. Har följt din blogg lite.
Måste säga som föregående talare. Grym morsa/Människa!

Med Vänliga Hälsningar

Carina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 14 november 2012 22:32

Ibland undrar jag om man kan ha ett blogg som denna och bara skriva rakt av vad man tänker men jag tror att det är inte helt okej utan att man får argsinta personer på sig och misstolkas inlägg och även det som jag skriver. Men kan man förstå som män...

Av Katja - 29 februari 2012 00:33

Snart kommer det komma nytt blogg som är lättare och mycket trevligare till utseendet. Denna Blogg kommer jag nog ha kvar men länkar den på den nya bloggen. Varför Nytt blog: Jo det har hänt en del senaste tiden och nya saker kommer att komma på min ...

Av Katja - 20 februari 2012 08:12

Tiden springer iväg då Lilla Tyra har blivit hela 6 månader gammal. Och mycket har hänt med henne. Alla mjölktänder byts ut och är så glad att inte behöva anlita tandläkare till henne som jag fick göra med Vilja. Men lite lekar med trasselsudd och my...

Av Katja - 15 februari 2012 11:33


Så nu har modeveckan varit och det har varit en tumult vecka för mig hemma med sjuka barn. På köpet så blir jag sjuk själv ochså och har feber och så ont i huvudet och snoret bara rinner som att öppna en kran. Jag har inte tid för detta då jag skul...

Av Katja - 9 februari 2012 20:21


Det har gått några år och du och jag har gått genom många helvetes hav. Det har varit många turer fram och tillbaka med allt möjligt. Människor som velat illa och skada oss eller specifikt mig. De har velat att du skall gå ifrån de har försökt att sk...

Ovido - Quiz & Flashcards