Direktlänk till inlägg 25 januari 2012

Onsdag och Lite planering

Av Katja - 25 januari 2012 21:17

Nu har jag planerat några smörgås tårtor som jag skall göra på fredag då jag fått en beställning till ett barn dop. Känns jätte kul att det är uppskattat att jag gör dessa tårtor och hoppas på att de skall smaka bra men det klart de gör det. Nu ska vi inte måla fan på väggen.


Så detta är planeringen att till dem:


Tårta 1

Garnering skall bestå av Räkor, skinkrullar, Tomat, gurka, kiwi, apelsin, citron,ägg, majonäs, hackad isbergsallad och persilja på kanterna, dill..

Lager 1:

200 gr rökt skinka

250 gra creme fraiche

30 g dijon senap

1 rödlök

2 matskedar majonäs

Lager 2:

1 kg Räkor

3 dl creme fraiche

4 hårdkokta ägg

0,5 dl gräslök

0.5 dl Dill

salt och cayannepeppar

30 g Röd stenbitsrom

2 tsk citrondroppar

2 matskedar majonäs

Lager 3 :

2 Burkar med Tonfisk i vatten

2 dl gräddfil

3 matskedar citron majonäs

0.5 dl gräslök

tomatketchup

svartpeppar

Lager 4 :

Smögenröra


Använder formfranska skogaholms varav jag skär bort kanterna och varje lager fuktar jag med grönsaksbuljong för att få lite mer salt på tårtan. 2 av lagrerna brer jag smältost på. Ger en bra konsistent till tårtan och håller lagrerna på bättre plats.

  denna tårta är gjord på en tallrik som är 40 cm.

Tårta nr 2 :

Garnering skall bestå av rostbiff, isbergsallad med persilja hackat, gurka,körsbärstomater, carambole, kiwi, äpple, ost,citron.


Lager1 :


300 gr passerad rostbiff

3 dl cremefraiche

2 matsked majonäs

1 rödlök


Lager 2 :


200 gr leverpastej

320 gr bostongurka

3 dl vispgrädde/vispad

3 matsked majonäs


Lager 3:

200 gr rökt skinka

2 st ananas ringar

2 äpplen

1 dl creme fraiche

1½ dl majonäs


Lager 4:

300 gr Kyckling grillat

3 Dl creme fraiche

curry krydda

hackad rödlök

salt

3 matskedar majonäs

Lager 5 :

200 gr köttbullar

3 dl cremefraiche

1 dl vispad grädde

1 dl boston gurka


Till bröd använder jag skogaholms formfranska som jag skär av kanterna på och fuktar varje lager med grönsaks buljong för att få bra salt på tårtan.

Mellan två lager så brer ja smält ost på för att tårtan håller ihop bättre.

Självaste lagrerna gör jag kvällen innan och garnerar på morgonen så blir tårtan saftig. Dessa tårtor gör jag oftast lika stora som en ugnsplåt eller vanlig serveringsbricka.

De runda tårtorna gör jag på en tallrik som är 40 cm. Höjden på tårtorna blir ca 15-20 cm höga. Mycket uppskattade tårtor i sin storlek. Då de runda räcker för 20 personer och de på ugnsplåt räcker till ca 40 personer.

  Denna smörgåstårta är gjord på ungsplåt.. med lax och kräftstjärtar och räkor som dekoration.


Tårta nr 3:

Är en liten tårta för 2 personer med Gluten allergi.

Brödet är köpt och är formfranska gluten fri.

Lagrerna består av det samma som de innan och gluten fria även de. Bilder kommer efter Lördag och vilka lager och mix det blev på den. Och hur den uppskattades.



Det var om planeringen för dagen med Tårtorna så imorgon blir det att handla ingredienserna och till hjälp får jag av min son Tomi och hans flickvän Rosanna. Behövs en hel del händer för att sätta ihop alla lagrerna.


Så klappar mig själv lite lätt på huvudet och tänker : Det här klarar du galant  


Så ha det bra alla Vänner!

  Mums och få smaka av dessa på lördag!








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katja - 14 november 2012 22:32

Ibland undrar jag om man kan ha ett blogg som denna och bara skriva rakt av vad man tänker men jag tror att det är inte helt okej utan att man får argsinta personer på sig och misstolkas inlägg och även det som jag skriver. Men kan man förstå som män...

Av Katja - 29 februari 2012 00:33

Snart kommer det komma nytt blogg som är lättare och mycket trevligare till utseendet. Denna Blogg kommer jag nog ha kvar men länkar den på den nya bloggen. Varför Nytt blog: Jo det har hänt en del senaste tiden och nya saker kommer att komma på min ...

Av Katja - 20 februari 2012 08:12

Tiden springer iväg då Lilla Tyra har blivit hela 6 månader gammal. Och mycket har hänt med henne. Alla mjölktänder byts ut och är så glad att inte behöva anlita tandläkare till henne som jag fick göra med Vilja. Men lite lekar med trasselsudd och my...

Av Katja - 15 februari 2012 11:33


Så nu har modeveckan varit och det har varit en tumult vecka för mig hemma med sjuka barn. På köpet så blir jag sjuk själv ochså och har feber och så ont i huvudet och snoret bara rinner som att öppna en kran. Jag har inte tid för detta då jag skul...

Av Katja - 9 februari 2012 20:21


Det har gått några år och du och jag har gått genom många helvetes hav. Det har varit många turer fram och tillbaka med allt möjligt. Människor som velat illa och skada oss eller specifikt mig. De har velat att du skall gå ifrån de har försökt att sk...

Ovido - Quiz & Flashcards