Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Katja - 8 januari 2012 23:22

Det har varit en otroligt skön helg. Att bara vara och slappa och se på filmer..Det var länge sen. Så det blev en liten film maraton kväll på lördagen..Men innan det var jag på Ikea och handlade lite Ljus och sådant..Mys Mys..Man vet aldrig tydligen när strömmen försvinner.. För medans vi var i Tyskland så har det varit stormigt här hemma och elen har försvunnit hos flera..

Även Hundarna har tyckt att detvarit skönt att bara slappa och sova..

Bara nog Matilda som hölt låda en hel del =)

Ja sen har jag bakat Olliebollar. Så himla goda.. Holländsk tradition att göra dessa oljiga bollarna..

Men här kommer receptet till den som vill göra dessa:


2 DL Mörkt öl Guiness eller Porter med mycket jäst/malt i.

1000 GR vetemjöl

550 ML Mjölk rumstempererat

100 GR Socker

80 GR smält margarin

500 GR russin om man vill ha det men går bra utan ochså..

50 GR jäst

1 tesked citrondroppar

5 Ägg

2 Tesked Vaniljsocker

15 Gr salt


Blanda ihop allt detta till en deg som är något flytande form. Den skall vara lätt att skopa när den har Jäst klart.

När degen har jäst en timme som är den luftig och nu skall man fritera dessa. Antingen i en fritös eller i kastrull med olja som tål värme. Ca 3 liter olja behövs till denna deg sats då bollarna behöver bra utrymme att vända sig i kastrullen eller fritösen.

Bästa bollarna blir med glass skopa. Ta deg i en glass skopa och lägg ner det försiktigt i oljan men akta så du inte bränner dig. Se till att ha ett lock närheten hela tiden så du kan kväva oljan om det skull fatta eld eller börja koka för mycket. Lagom värme i oljan är att ha 4-5 på plattan..

När bollarna har lagom färg så tar du upp dem och lägger dem på en pasta durkslag och låter dem droppa av oljan.

Därefter de svalnat lite så strör man över fluorsocker. Bästa sättet att strö det över dem är att ha en papperspåse med fluor socker i och skaka om dem i påsen.

Hälften av degen så kan man lägga russin i och låta Jäsa 15 min till så kan man göra ollie bollar med russin i.

Dessa bollar är så Himla goda att bjuda på och kostar inte många kronor att göra..


Lycka till!!

 


Har även varit till Totte Hästen..Söta Lilla hästen han är.. Tyvärr så tyckte jag att underlaget inte det bästa just nu för att rida. Men det blev lite NH i volten. Det var tacksamt..Men man märker på killen att han har bus i kroppen och vill nog springa lite..

Nästa vecka skall jag kolla på Nytt Jobb. Men skall ha kvar även mitt andra jobb men med färre timmar. Skall bli kul och gå på denna arbets intervju och det som är bra är att det är så pass kort arbetsväg att ha. Och jag får jobba med det som jag tycker om. Mer om detta sen..

Men först skall vi se till att få detta jobb men det är nästan så som Klart..Men vill inte ta glädjen i förskott ifall att något skulle bli fel =)

Och för hundarnas skull blir detta jätte bra även. Har möjlighet att ta med en av hundarna varje dag och att jag kan se till att rasta dem på min rast..Så behöver ingen hundpassning heller. Men allt går att lösa till det bästa..

Spännande saker på G och så himla bra saker. Öppningar och möjligheter på G..

Men först skall jag försöka få min lilla tös i sängen. Då skolorna börjar på Tisdag för dem. Lite andra och mer normala rutiner efter denna Lov som de tillbringat största delen hos sin pappa.

Så till er alla säger jag HA EN TREVLIG VECKA!


Kram Kram

 

Tindra med Tugg godis som hon fått av Mamma vid besök hos henne i fredags!

Ovido - Quiz & Flashcards